sunnuntai 23. kesäkuuta 2013

Facebookin vastustamisesta

Facebook alkaa ilmiönä olla jo vanhanaikainen ja väistynee pian pois jonkun vielä lyhytjänteisimmille suunnatun verkostoitumiskeinon tieltä. Itsessäni olen kuitenkin huomannut, että enemmän kuin roskalehdistön Facebookia käsittelevät höpönlöpö-artikkelit, minua risoo enemmän niitä kommentoivat ihmiset. Nyt Ilta-Sanomissa esimerkiksi arvaillaan syitä, miksi ihmisiä poistetaan välillä kaverilistoilta. Syyt ovat uskottavia - minä olen kerran saanut tietää, että minut on poistettu liian suuren päivitystiheyden vuoksi ja itse olen poistanut useita päivittämättömyyden vuoksi - mutta katsokaa nyt tätäkin kommenttia, joka oli melkein ensimmäisenä kommenttiketjussa:

"Facebook-kaveri...Eikös tuo kavereitten kerääminen ole jotenkin säälittävää? Toisaalta kaikki Facebookit/twitterit jne. ovat minulle jotakuinkin käsittämättömiä...Ei millään tajua miksi mun pitäis kertoa muille jokainen typeräkin asia mitä on touhunnut tai ollut touhuumatta, saatikaan että olettaisin jonkun olevan kiinnostunut niistä.." -- nimimerkki Stubidico

En oikein tiedä olenko minä ja 65 Facebook-kaveriani jotenkin poikkeuksellisia, mutta en ole koskaan havainnut kenenkään raportoivan kaikista typeristä asioista joita on touhuttu tai oltu touhuamatta. Päinvastoin, monet ilmoittavat vain valikoituja asioita, ja yllättävän monilta omilta tutuiltani tulee lähes poikkeuksetta oivaltavia ja/tai hauskoja tilapäivityksiä, vähän kuin lyhyitä blogimerkintöjä.

Kavereistani en tiedä, mutta en itsekään ole kokenut mitään pakkoa kertoa koskaan mitään, vaan olen kertonut koska olen halunnut jakaa jonkun asian muiden kanssa tai tiedottaakseni jotain. Luulen, etten ole poikkeava tässä suhteessa, ja ainakaan suhteessa kaveripiiriini.

Aikuismaisen nöyrään käytökseen kuuluu toki, että oletan varmuuden vuoksi ettei kukaan ole kiinnostunut omista päivityksistäni, jolloin kiinnostuksenosoitukset ovat aina positiivisia. Itse kuitenkin tykkäisin, mikäli laiskemmatkin FB-tuttavani kirjoittaisivat edes silloin tällöin jotain. Yksi, jota tapaan netin ulkopuolellakin säännöllisesti (eli muuan työkaverini), kerran valitti ettei kehtaa oikein kirjoittaa mitään kun ei tunnu olevan mitään järkevää. Yritin sanoa, että ainakin minä (ja uskoakseni hänen muut kaverinsa) olisivat kiinnostuneita vaikka hän kirjoittaisi ruoanlaitostaan parin rivin tilapäivityksen, mutta ilmeisesti hän ei uskonut.

Joskus harkitsin, että voisi vaikka irtautua Facebookista, mutta en tiedä. Ihan kelvollinen yhteydenpito- ja elokuvailtojen järjestämistyökalu se on. Varsinkin jos tyypit Facebookin ulkopuolella ovat nykyään tuollaisia Stubidicoja, niin mieluummin pysyn sisällä. Sitä paitsi jos kerta Facebook ei enää kauaa ole muoti-ilmiö, olen pian hip kun olen siellä!


Ei kommentteja: