sunnuntai 3. tammikuuta 2010

Atomijuna

Lupaukseni rajoittaa turhaa tietokoneella notkumista ei ole parin ensimmäisen päivän jälkeen ihan pitänyt. Nytkin on koko aamun ollut tietokone tässä päällä, ja käännyn painamaan muutaman hetken välein F5:ttä aukiolevilla välilehdillä. Lenkillekään ei viitsi lähteä, kun on ollut kylmä - mikä toisaalta suututtaa, sillä talvisin parhailla valokuvausilmoilla on aina julmetun kylmää.

Luin tässä kuitenkin rästiin jääneitä Resiina-lehtiä. Huomasin ensinnäkin päässeeni kuvaan. Kyseessä on ryhmäkuva kaikista syysretkiläisistä Hankasalmen asemalta. Jään onneksi vähän selkien taakse, Juuso näkyy paljon tunnistettavammin. Saman lehden Tasoristeys-palsta vahvistaa myös ne huhut, että Vaasan rata sähköistetään, ja että sähköistystyöt alkavat kesällä 2010. Lapsuudenhaaveeni on siis käymässä toteen - harmi vain, etten toivo sitä enää. Lyhyen uutisen mukaan lystin maksaa Vaasan kaupunki, sekä Mustasaaren ja Laihian kunnat. Vaasan tässä ymmärtää, ja miksei Mustasaarenkin - ainakin se on joiltain osin Vaasan esikaupunkia. Ihan varma en ole, miksi Laihia on sitten otettu mukaan maksumieheksi, mutta jätetty pois Vähäkyrö (Tervajoki) ja muut Seinäjokea lähempänä olevat pois. Laihialle vaikuttaisi sähköistyksestä olevan Vaasan jälkeen eniten hyötyä - välillä yllättää, miten paljon väkeä nousee ja jää pois Laihian kohdalla junasta. Näppituntumalla matkustajia on enemmän kuin Isokyrössä ja Ylistarossa (tai Seinäjokeahan sekin nykyään on) yhteensä. Kaitpa se on ihan järkevää, että eniten hyötyvät maksavatkin siitä huvista, joita ilman muut olisivat pärjänneet ihan yhtä hyvin.

Vastustan kuitenkin kyseistä sähköistystä parista syystä: esteettisistä syistä ja järkisyistä. Vanhanaikainen ja hivenen ränsistynyt eli "rappioromanttinen" maisema miellyttäisi tunnelmaltaan enemmän. Järkisyynä taas on se, että ymmärtääkseni radalla ei ole juurikaan enää tavaraliikennettä, vaan ainoa hyöty olisi matkustajien rahtaaminen sähköistyksellä. Matkustajia tosin tuskin kiinnostaa sähkö sinänsä, vaan mahdollinen matkan nopeutuminen, jollaista ei kuitenkaan ole luvassa, sillä nopeusrajoitukset pysyvät samana. Ainoa hyöty heille voisi olla mahdollisuus useampaan suoraan yhteyteen (ilman vaihtoja) Helsinkiin. Ei vaikuta kannattavalta toiminnalta, ellei sitten tulevaisuudessa jokin muu asia muutu jotenkin oleellisesti. Jonkinlainen diesel-kiskobussiratkaisu (mitähän "vankoille" muuten kuuluu? Eikö niiden määrää voisi lisätä?) sopisi nähdäkseni paremmin Vaasan radan tarpeisiin, jos kerta sininen kalusto on poistumassa. Kiskobussien käyttöaste saataisiin varmaankin melko hyväksi, ja jos matkustajat (kuten minä) arvostavat tilaa eli sitä, että Vaasan junissa saa aina istua yksin omalla penkkiparilla, niin voitaisiin jonoon liittää vielä yksi pieni yksikkö massiivisen vaunun sijasta.

Ei kommentteja: